سروَک یک جامعه مدنی کوچک است که ما در آن زندگی می‌کنیم و یاد می‌گیریم.

باغی برای قدم‌زدن بجای میدانی برای مسابقه

چرا هستیم؟

ما بزرگترها بر این باوریم که جهان بیش از پیش، بیقرار و لرزان شده، و بنابراین، در این زمانه‌ی پرشتاب از فرزندانمان انتظار داریم که از پا ننشینند، همیشه آماده باشند، بیشتر تلاش کنند و توجه کمتری به معنا یا محتوای کارشان نشان بدهند تا بتوانند در این رقابتِ بی‌رحم، سری در سرها داشته باشند و حتی گاهی از آنان توقع داریم بخشی از آرزوهای فروخورده ما را نیز تحقق بخشند. 

اینجاست که آنها را وارد یک مسابقه بی‌پایان برای کسب دانش‌ها و مهارت‌های گوناگون می‌کنیم؛ حالا این مسابقه گاهی برسرِ رتبه کنکور و مقام المپیاد است، گاهی بر سرِ یادگیری زبان و موسیقی، و گاهی نیز بر سر کسب اعتماد به نفسِ بیشتر و مهارتهای اجتماعیِ بالاتر. ولی در هر صورت، این مسابقه، زندگی را از یک ماجراجویی اکتشافی به یک مکانیسم فرسایشی مبدل می‌کند.

در میان این کارزار، سروَک می‌کوشد فضایی ایجاد کند که در آن بچه‌ها در آفرینش محتوایی که می‌آموزند، نقش دارند تا یادگیری برایشان به ماجرایی پر از پرسش و کاوش و کشف تبدیل شود. در اینجا بجای اینکه مقصدِ یادگیری ارزشمند باشد، مسیری که کنار فرزندانمان طی می‌کنیم اهمیت می‌یابد. در این مسیر هم آنها و هم ما رشد می‌کنیم، شکوفا می‌شویم و زندگی منحصر به فردِ خود را، بدون تلاش برای برتری نسبت به دیگران، می‌آفرینیم. 

همه این ماجراها در یک بستر مجازی پیش می‌روند

شش فعالیت اصلی که در سروَک جریان دارد

Collaboration Corner

گوشۀ‌ دوستی‌ها

در این بخش از سروک، بچه‌های همسال با هم گروه‌بندی می‌شوند؛ گروههایی برای دوستی، رفاقت، همدلی، طرح دغدغه های شخصی، بیان تجربه‌های زندگی، پیمانهای دوستانه برای پیشبرد یک عادت خوب، قرارهای کتابخوانی و ...  تسهیل‌گران سروَک در اینجا کنار بچه‌ها هستند تا یک گفت‌وگوی سالم، بالنده و انسانی محقق شود. 

Exploring Centers

کانون‌های‌ کندوکاو

در کانونها، بچه‌ها حولِ یکی از پرسش‌های خودشان با یک راه‌نما هم‌راه می‌شوند و به صورت فردی یا گروهی، به کاوش می‌پردازند. در این مسیر، به طور مستمر دیدگاه‌ها و دریافت‌های خودشان را مطرح می‌کنند و از هم‌فکری و تعامل با سایر اهالی سروک بهره‌مند می‌شوند.  

Learning Courses

دوره‌های یادگیری

بعضی مهارتهای بنیادین به شکل درس‌گفتار در قالب دوره‌های آموزشی برای بچه‌ها ارائه می‌شود. گاهی هم هدف از یک درس‌گفتار، ارائه مستقیم یک مطلب و افزودن به دانش بچه‌ها درباره موضوعی است که مشغول کاوش و بررسی آن هستند. 

Inspiring Events

رویدادهای الهام‌بخش

هدف از رویدادها این است که بچه‌ها با کسانی که پرسش‌ها و دغدغه‌هایی شبیه آنها دارند، و مسیر مشابهی را قبلا در زندگی‌شان طی کرده‌اند، هم‌صحبت شوند تا اشتیاقشان برای پیمودن راه افزون ‌شود. گاهی هم در رویدادهای بین‌المللی شرکت می‌کنیم و از این طریق، به بسط تجربه بچه‌ها و وسعت‌یافتنِ دنیای درونشان، یاری می‌رسانیم. 

Content Creation Studio

کارگاه محتوا

در این بخش، فرایندی طراحی شده که بچه‌ها یافته‌هایشان را در مسیری که طی می‌کنند، به شکل مقاله، پادکست، اسکرپ‌بوک، فیلم کوتاه و ... منتشر سازند. از آنجا که انتشار افکار، باعثِ ملموس شدنِ اندیشه‌ها، تفکر عمیق‌تر و بازنگری دیده‌ها و شنیده‌ها می‌شود، تاکید زیادی داریم بر نوشتن و تولید محتوا توسط خودِ بچه‌ها.   

Playing

بازی

قلمروی از بسترِ مجازیِ سروک را به بازیهای گروهی اختصاص خواهیم داد. بازی در اینجا به معنای Game که به قصدِ برد و باخت انجام می‌شود، نیست؛ بلکه به معنای Palying یعنی رهاشدن از چارچوبهای همیشگی و هماهنگ شدن با جریان سیال زندگی است؛ درست همان‌گونه در کودکی بازی می‌کنیم.

همه این فعالیتها بهانه‌هایی است برایِ

تقویت مهارتهای نرم Soft Skills

در لایۀ زیرینِ فعالیتهای فوق، تقویت مهارتهای نرم در نوجوانان یکی از وجوه اساسیِ برنامه‌ریزی آموزشی در سروک است. به این منظور، هم به شکل غیرمستقیم، توجه ویژه به این دست مهارتها داریم و هم با طراحی دوره‌ها و ارائه درس‌گفتار به مهارتهای نرم می‌پردازیم. برخی از مهمترين عناوين مطرح در اين دسته، به شرح زيرند:  

تفکر انتقادی، خودآگاهی، عزت نفس، سوادِ خواندن و فهمِ عمیقِ متن، نوشتن و نویسندگی، جستجو در اینترنت و راستی‌ازمایی یافته‌ها، تحلیل و حل مساله، روش گفتگو، منطق و استدلال، روشهای ایجاد تغییر،  ایجاد عادتهای سازنده، مدیریت خویشتن، مدیریت تنش، نظم شخصی، روشهای یادگیری، کار تیمی، تفکر سیستمی، مدیریت زمان، تصمیم گیری، خوب گوش دادن، ابراز وجود، مسئولیت پذیری، شوخ طبعی، فهمِ زبان خارجی، و …

ژان پیاژه:

وقتی چیزی را از بالا به پایین، آموزش می‌دهیم، برای همیشه فرزندمان را از لذت کشف آن موضوع، محروم می‌کنیم...

 

When you teach a child something you take away forever his chance of discovering it for himself

imageonline-co-whitebackgroundremoved
landing_14

 

محتوا و روشِ سروَک، بالطبع، با کودکان و نوجوانانی همساز است که خودشان یا خانواده‌هایشان در جستجوی تجربه های عمیق‌تری در حوزه یادگیری هستند و به دغدغه‌هایی ریشه‌دارتر علاقمندند و آنچه را می جویند در نظام آموزشیِ رایچ چه در مدارس خاص مثل استعدادهای درخشان و مدارسِ -به اصطلاح- برتر، و چه در کلاسهای فوق برنامه رایج در آموزشگاه‌ها نمی‌‌یابند.

سروَک برای تحقق اهدافش از معلمانی پرشور، جستجوگر، و آگاه در نقاط مختلف دنیا، برای تولید محتوا یاری می‌گیرد تا در کنار بچه‌ها قرار بگیرند و با آنها هم‌دل و هم‌راه می‌شوند ولی تعاملِ یاددهنده و یادگیرنده یا استاد و شاگرد در اینجا موضوعیت ندارد.آموزش یک‌سویه از بالا به پایین، یعنی کسی که می‌داند به کسی که ‌نمی‌داند، چیزی را یاد بدهد، روشِ سروک نیست. همه در کنار هم با گفت‌وگو و هم‌فکری می‌آموزیم و رشد می‌کنیم.

کانون سروَک همچون باغی برای قدم‌زدن، تجربه کردن و یادگرفتن است. مقصدی وجود ندارد. در سروَک، به جای تحمیل پاسخ‌های از قبل آماده، تقویت پرسش‌گری را مبنای کارمان قرار می‌دهیم؛ و به جای حرکتِ پرشتاب در بزرگراه‌های مسطح، ترجیح می‌دهیم ‌آهسته قدم نهادن در راههای پرپیچ و خم را تجربه می‌کنیم تا شاید فرایند یادگیری از دامِ بسته‌های آموزشی و آموزش‌های بسته‌ای رهایی یابد.

یادگیری با هم از هم...

هفت محتوای بنیادینِ سروَک

محتوای سروک را خودِ بچه‌ها در تعامل با یکدیگر و با کمک‌گرفتن از یک راه‌نما می‌آفرینند که به طور کلی در چارچوب هفت موضوع بنیادین و فراگیر انسانی می‌گنجد: 

1. دغدغه‌های مشترک انسانی:

همچون فقر، گرسنگی، کمبود منابع، برابری، آزادی، رفاه، جنگ، حقوق بشر،تاریخ، آرمان‌شهر...

2. موفقیت و توسعه فردی:

مباحثی درباره پول، کنکور، درس، کارآفرینی، قدرت، برتری، خوشی، خوشبختی...

3. ارتباط با دیگران:

اخلاقی انسانی، زیست مدنی، تحمل، مدارا، پذیرش، محبوب‌بودن، حیثیت اجتماعی، رابطه، تنهایی ... 

4. هنر و زیبایی‌شناسی:

ادبیات، موسیقی، نقاشی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی...

5. چالش‌های علم تجربی:

طبیعت، محیط زیست، ژنتیک ...

 
6. چالش‌های علم ریاضی:

انرژی های نو، تکنولوژی، فضا ، شگفتی‌های آسمان، نظریه‌های جدید در فهم جهان، زیبایی‌های ریاضی ...

7. پرسش‌های عمیق معرفتی:

خودشناسی، جهان بینی، خداوند، دین، عشق، پوچی، معنویت ...

baaa9f5bf0d3a639f0f9bf0e1f0f3915
روال کار در سروک

چگونه قدم برمی‌داریم؟

روال کار به این گونه است که بچه‌ها پس از نام‌نویسی اولیه، نام کاربری و کلمه عبور برای ورود به پلتفرم جذاب و اختصاصی سروَک را دریافت می‌کنند. در آنجا بر مبنای علاقه و اشتیاق خودشان و با راهنمایی معلمان، موضوعی را به عنوان پروژه فکری خود بر می‌گزینند و با همراهیِ یک راه‌نما، آن را پیش می‌برند. نقش راه‌نما (Coach) در سروَک این است که ضمن گفت و گو با بچه‌ها، آنها را با یک «موقعیت» یا یک «چالش» در چارچوب محورهای فوق، روبرو می کند که برای تفکر درباره آن و ارائه نظر یا راه حل، باید دست به کار شوند. فعالیتی که از بچه‌ها انتظار می‌رود، بسته به موضوع، این است که بیندیشند، جست‌وجو کنند، دیدگاه‌هایشان را بیان کنند، چیزهایی را تجربه کنند و بدین ترتیب، پروژه‌ خودشان را به انجام برسانند.

هر فصلِ آموزشی در سروک، 90 روز است. در پایان هر فصل آموزشی 90 روزه، پروژه‌ها جمع بندی می‌شوند و یک فصلِ تازه با پروژه‌های تازه آغاز می‌شود. در صورتی که یک پروژه به بیش از یک فصل نیاز داشته باشد (به تشخیص راه‌نما)، برای یک فصلِ دیگر تمدید می شود.

humaaans