سروَک یک جامعه مدنی کوچک است که ما در آن زندگی می‌کنیم و یاد می‌گیریم.

باغی برای قدم‌زدن به‌جای میدانی برای مسابقه

چرا هستیم؟

ما بزرگترها بر این باوریم که جهان بیش از پیش، بی‌قرار و لرزان شده، و بنابراین، در این زمانۀ پرشتاب از فرزندانمان انتظار داریم که از پا ننشینند، همیشه آماده باشند، بیشتر تلاش کنند و توجهِ کمتری به معنا یا محتوای کارشان نشان بدهند تا بتوانند در این رقابتِ بی‌رحم، سری در سرها داشته باشند و حتی گاهی از آنان توقع داریم بخشی از آرزوهای فروخورده ما را نیز تحقق بخشند. 

اینجاست که آن‌ها را وارد یک مسابقه بی‌پایان برای کسب دانش‌ها و مهارت‌های گوناگون می‌کنیم؛ حالا این مسابقه گاهی برسرِ رتبۀ کنکور و مقام المپیاد است، گاهی بر سرِ یادگیری زبان و موسیقی، و گاهی نیز بر سر کسب اعتماد به نفسِ بیشتر و مهارت‌های اجتماعیِ بالاتر. ولی در هر صورت، این مسابقه، زندگی را از یک ماجراجویی اکتشافی به یک مکانیسم فرسایشی مبدل می‌کند.

در میان این کارزار، سروَک می‌کوشد فضایی ایجاد کند که در آن بچه‌ها در آفرینش محتوایی که می‌آموزند، نقش داشته باشند تا یادگیری برایشان به ماجرایی پر از پرسش و کاوش و کشف تبدیل شود. در اینجا به جای اینکه مقصدِ یادگیری ارزشمند باشد، مسیری که کنار فرزندانمان طی می‌کنیم اهمیت می‌یابد. در این مسیر هم آن‌ها و هم ما رشد می‌کنیم، شکوفا می‌شویم و زندگی منحصر به فردِ خود را، بدون تلاش برای برتری نسبت به دیگران، می‌آفرینیم. 

ژان پیاژه:

وقتی چیزی را به بچه‌ها آموزش می‌دهیم، این شانس را برای همیشه از آنان گرفته‌ایم که خودشان لذتِ کشفِ آن را تجربه کنند...

 

When you teach a child something, you take away forever his chance of discovering it for himself

12
landing_14
سروک از یک نقطه آغاز می‌شود ولی پایانی ندارد...

نقشۀ راهِ قدم‌زدن در سروک

icons8-mail-with-wings-96
01

قدم اول: آغاز همراهی

نوجوانانِ جستجوگر و علاقه‌مند به همراهی با سروک، با مشورت والدین، برای نام‌نویسی اقدام می‌کنند و فرم ثبت‌نام را پر می‌کنند. متاسفانه به دلیل محدودیت‌های سروک، احتمالاَ نمی‌توانیم پذیرای همه درخواست‌ها باشیم و مجبوریم متناسب با ظرفیت سروک، گروهی را برگزینیم.  سپس بچه‌ها نام کاربری و کلمۀ عبور برای ورود به پلتفرم اختصاصی سروک را دریافت می‌کنند و یک فصل سروک که 90 روز است، آغاز می‌شود.

icons8-campfire-96
02

قدم دوم: آشنایی

سه هفتۀ آغازین برای آشنایی با هم و آشنایی با پلتفرم سروک در نظر گرفته شده است. در این فاصله، بچه‌ها در کنج همسالان گروه‌بندی می‌شوند و با روش کار سروک آشنا می‌شوند. همزمان با هم و با تسهیل­گران تعامل دارند و از دیدگاه‌ها و افکارشان حرف می‌زنند. سپس با کمک راهنمایان و بر مبنای علاقه‌شان، پروژه خود بر می‌گزینند.

icons8-spade-96
03

قدم سوم: کندوکاو و جست‌وجو

هر نوجوان با سایر دوستانش که پروژۀ واحدی دارند، وارد گروه تخصصی پروژۀ خودشان می‌شوند. با کمک راهنما شیوۀ اجرایی و راه‌های انجام پروژۀ خود را بررسی می‌­کنند و پس از تقسیم وظایف، کارشان را آغاز می‌کنند. در گروه پروژه، مرتب با راهنمای خود در ارتباط هستند تا مشکلات احتمالی را برطرف کنند. 6 هفته برای پیشبرد محتوای اصلی پروژه در نظر گرفته شده است. در این زمان، بچه‌ها در جلسات آنلاین مرتبط با پروژه شرکت می‌کنند.

icons8-venn-diagram-96
04

قدم چهارم: گفت‌وگو و هم‌اندیشی

همزمان با فعالیت در پروژه، بچه‌ها در فضای عمومی سروک و در کنج همسالان، با حضور تسهیلگرانِ سروک، فعالیت‌های گوناگون دیگری انجام می‌دهند؛ از جمله اینکه بحث‌های فکری خاصی را پی می‌گیرند، از دیدگاه‌های خودشان می‌گویند، دغدغه‌هایشان را طرح می‌کنند، جُستارها را پیش می‌برند و ...

icons8-typewriter-with-paper-96
05

قدم پنجم: آفرینش اثر

سه هفتۀ پایانی هر فصل به جمع‌بندی و فرود، اختصاص پیدا می‌کنند. خروجی فعالیت‌های بچه‌‎ها، بسته به تصمیم اعضای گروه، می­‌تواند به شکل مقاله، پادکست، اسکرپ‌بوک، فیلم کوتاه، سمینار و... باشد. همچنین هر نوجوان، در صورت تمایل، مسیری راکه به لحاظ فکری در جریان گفت‌وگوهای خود با دوستانش طی کرده، روایت می‎‌کند و با کمک تسهیل‌گران آن را به شکل یک اثر ارائه می‌کند. انتشار این روایت‌ها از تجربه‌های بچه‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا با آفرینش محتوا، از سهیم شدن و شکل دادن به جهانی که در آن زندگی می‌کنند، لذت ببرند.

icons8-letterbox-96
06

قدم ششم: اختتامیه

در پایان هر فصل، همگی ما (تیم سروک، اولیا و مهمانان) در کنار بچه‌ها در یک گردهم‌آیی آنلاین به تماشای مسیر طی شده، می پردازیم. 

icons8-watering-can-96
07

قدم هفتم: تداوم همراهی

سروک، یک کارگاه آموزشی نیست که یک فصل برگزار شود و تمام شود. ایده ما این است که همۀ ما (بچه‌ها، خانواده‌هایشان و تیم سروک) در یک محیط پویا، در کنار هم زندگی کنیم و هر فصل با ماجراهایی تازه، تجربه‌ای نو خلق کنیم و هم به دوستی‌هایمان و هم به دانشمان عمق ببخشیم. در عین حال، همۀ بچه‌ها در تصمیم برای تداوم همراهی‌شان با سروک آزادند. 

همه این فعالیتها بهانه‌هایی است برایِ

تقویت مهارتهای نرم Soft Skills

در لایۀ زیرینِ فعالیت‌های فوق، تقویت مهارت‌های نرم در نوجوانان یکی از وجوه اساسیِ برنامه‌ریزی آموزشی در سروک است؛ مهارت‌هایی همچون: پذیرش تنوع، ارتباط موثر، انعطاف‌پذیری، گفت‌وگو و مدارا، ابراز وجود، خودآگاهی، عزت نفس، سوادِ خواندن و فهمِ عمیق، توانایی نوشتن، تفکر نقادانه، تحلیل و حل مسئله، تصمیم‌گیری، مسئولیت‌پذیری و… 

سروَک همچون باغی برای قدم‌زدن، تجربه‌کردن و یادگرفتن است. در سروَک، به جای تحمیل پاسخ‌های از قبل آماده، تقویت پرسش‌گری را مبنای کارمان قرار می‌دهیم؛ و به جای حرکتِ پرشتاب در بزرگراه‌های مسطح، ترجیح می‌دهیم ‌آهسته قدم‌نهادن در راه‌های پرپیچ‌وخم را تجربه کنیم تا شاید فرایند یادگیری از دامِ بسته‌های آموزشی و آموزش‌های بسته‌ای رهایی یابد.