سیاه و سفید

زمان اجرا:
فصل اول سروک
مشارکت‌کنندگان:
امید، ثمین، ریحانه، مبینا، نیوشا
راهنمایان:
مصطفی، کریما

همه ما تو مسیر زندگی سر دوراهی قرار گرفتیم. گاهی وقت‌ها تشخیص راه درست و غلط برای ما راحته، ولی گاهی اینطور نیست. مثلا فرض کنین مادربزرگ شما براتون یه شال بافته و برای روز تولدتون هدیه داده. شما اصلاً از اون شال خوشتون نیومده. حالا کار درست چیه؟ آیا باید این موضوع رو با مادربزرگ در میون بذارین یا بهتره فقط تشکر کنین و چیزی نگین؟
در این پروژه اول از همه رفتیم سراغ تعریف اینکه «اخلاق» چیه. یا مثلا فرق یه پند اخلاقی با قانون چی مي‌تونه باشه؟ بعد با کمک هم یه لیست از دوراهی‌های اخلاقی رو که ما نوجوونها باهاش در محیط مدرسه یا خونه مواجه می‌شیم تهیه کردیم. در مرحله بعد به سراغ آدم‌های اطراف‌مون رفتیم و از اونها پرسیدیم که آیا اون‌ها هم با این دوراهی‌ها مواجه بودن؟ اگه بودن، چه راهی رو انتخاب کردن و حالا فکر می‌کنن چطوری باید تصمیم گرفت؟

بعد جلسات گروهی گذاشتیم و به کمک راهنماها سعی کردیم روش‌های برخورد با این دوراهی‌ها رو طبقه‌بندی کنیم و بتونیم شناخت بهتری از روش‌های برخورد با اون‌ها پیدا کنیم. دنبالِ جواب درست یا غلط نبودیم؛ فقط می‌خواستیم که دید خودمون رو به این موضوع، وسیع‌تر کنیم. 

حالا کتابچۀ پیشِ ‌رو خلاصه‌ای از گفتگوهایی است که بین ما گذشت.  اغلب مطالب این کتاب توسط خود ِما به نگارش درآمده و سپس ویرایش شده. قسمت‌هایی با فونت بولد نوشته شده، توسط اهنمایان پروژۀ ما، برای حفظ پیوستگی متن و شفاف شدن موضوع اضافه شده. گاهی هم سوالاتی پرسیدن که بعدها که کتاب رو ما یا دیگران میخونیم، بیشتر به اونها هم فکر کنیم. در قسمت‌های مختلف کتاب، شیوه بیان و نگارش متفاوتی وجود داره چون هر کدوم از ماها نحوه نگارش خودمون رو داشتیم و قرار گذاشتیم که عوضش نکنیم.

خوشحال میشیم که حرفهای ما رو بخونین و منتظر شنیدن نظراتتون هستیم. برای دانلود کتاب، روی تصویر زیر کلیک کنید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.